Chevrolet PU 1950
Ägare: Asarums Lack / Lars Esselius
Projektet påbörjades Februari 2007
Denna gula "klimp"
kom till oss i slutet på november 2005 för att modernisera väghållning samt
drivlina.
Oj - Vad hon har fått vänta! Men som man brukar säga; Den som väntar på något gott
-
LS1 Camaro motor i väntan på installation.
-
"Projektet" väntar på ny framvagn samt motorn.
-
Framvagn samt ramben från Camaro bortkapat, Corvette -89 delar som syns på bild ska monters. Notera att ramen är fastspänd i en jigg.
-
Nya rambensplåtar skärs ut i plåt med plasmaskärare.
-
Den gamla skarvningen syns här på bild.
-
Mycket plattjärn är bortkapat för att frilägga orginalbalken.
-
Innerprofilen måttas in.
-
Framvagnsbalk punktas på plats för att stötta rambensskenorna.
-
Ytterprofil skarvas med orginalramen.
-
Framvagnsbalk helsvetsad.....Wow, vackert!
-
Höger ramtass boxad och klar, väntar på att slipas.
-
Ramtass slipad samt fäste för övre bärarm monterad.
-
Höger ramben klart konstruktionsmässigt.
-
Vänster ramtass påbörjad.
-
Bottenplåten på ramen punktas fast.
-
Ytterprofil på plats, skarvad med orginalram.
-
Vänster bärarmar monterade.
-
Ramen modifieras för kuggstången.
-
Kuggstången provmonteras.
-
Ramen helt klar för installation av bärarmar.
-
Framvagnens konstruktion är nu färdig.
-
Bakram ska kortas samt fyrlänk monteras.
-
Ramen kapad.
-
Innan kortning.
-
Efter kortning.
-
Ridehigh provas.
-
Plåtprofiler till boxning av kickup skärs ut med plasmaskärare.
-
Extra kraftiga plåtar sätts på plats där fyrlänksstag skall fästas.
-
Vänster kickup är nu boxad, svetsad samt slipad.
-
Höger kickup, boxad och klar.
-
Fyrlänksfästen monteras.
-
Fästet svetsad på plats.
-
Panhard stag monterat.
-
Fästen till fyrlink & panhard helsvetsas.
-
Air Rid monterade.
-
Bakaxelns upphängning klar.
-
Dax att lyfta karossen.
-
Det krävdes flera svordomar för att lyfta av hytten.
-
Nu ska flaket bort.
-
Frilagd ram.
-
Arbete med ramkrysset påbörjas.
-
Krysset boxas på insidan, kommer att sitta ihop på mitten.
-
Främre delen av krysset boxat.
-
Ramen är nu frilgad från jiggen, krysset boxat och klart.
-
Motor samt växellåda måttas in.
-
Placeringen är nu bestämd.
-
Sidovy av placering av motor.
-
Motorfäste vid rattaxel krävde lite tankeverksamhet.
-
Höger motorfäste klart.
-
Motorfästen skall nu helsvetsas.
-
Växellådsfäste tillverkat.
-
Fäste höger sida svetsat och klart.
-
Genomgång för kardan i krysset påbörjas.
-
Tunnelväggar monterade.
-
Överdelen monterad.
-
Slipning pågår.
-
Ovansidan klar, dax att vända på ramen.
-
Ramen vänd och svetsad.
-
Undersidan slipad.
-
Botten på kardantunneln, svetsad.
-
104 st nitkål ska svetsas igen i ramen.
-
Förstärkning till stötdämparfästen bak ditsvetsade.
-
Nithålen svetsade och slipade.
-
Växellådsfästets infästning i ramen förstärks.
-
Växellådans infästning är nu klar.
-
Ramen färdigsvetsad.
-
Nu väntar blästring samt lackering.
-
Ram, blästrad och grundmålad.