Corvette C4 -89
Projektet påbörjades Juli 2005
Denna Corvette kom till oss med trasig topplockspackning, istället för att bara göra en tråkig renovering beslutade sig ägaren för ett motorbyte. Och inte vilket byte som helst, utan här går vi från Ch. 350 SB till Ch. 454 SB. I siffror talar vi om en förändring från 245 hp till straxt under 500. Efter körning i bänk visade det sig att denna motor är den SB som absolut har gett mest vridmoment av de SB som vi har byggt.
-
DENNA BILD SKA VARA MAINBILD FÖR PROJEKTET! Denna Corvette kom till oss med trasig topplockspackning, istället för att bara göra en tråkig renovering beslutade sig ägaren för ett motorbyte. Och inte vilket byte som helst, utan här går vi från Ch. 350 SB till Ch. 454 SB. I siffror talar vi om en förändring från 245 hp till straxt under 500. Efter körning i bänk visade det sig att denna motor är den SB som absolut har gett mest vridmoment av de SB som vi har byggt. Se bromsning >> Denna Corvette kom till oss med trasig topplockspackning, istället för att bara göra en tråkig renovering beslutade sig ägaren för ett motorbyte. Och inte vilket byte som helst, utan här går vi från Ch. 350 SB till Ch. 454 SB. I siffror talar vi om en förändring från 245 hp till straxt under 500. Efter körning i bänk visade det sig att denna motor är den SB som absolut har gett mest vridmoment av de SB som vi har byggt. Se bromsning - HUR LÄNKAR JAG FILMEN?
-
Orginalmotor Ch. 350 med ca 245 hp skall demonteras.
-
Detta sker delvis på plats för enklare urmontering.
-
Den gamla motorn är nu urmonterad.
-
Nytt 454" SB påbörjas.
-
Hydral rullram gradas in.
-
Svängningsdämpare & kamkåpa på plats.
-
Crane retrofitt lyftare monterade.
-
FeelPro racepackningar för 4250" borr.
-
Edelbrock Victor toppar.
-
Compcams 1,6 rullvippor monterade.
-
Gördlar till vipporna sitter nu där dom ska.
-
Motorn kommer att köras i bänk med insug och förgasare.
-
454" i bänk för inkörning.
-
Motorn körd, 490 hp vid 5100 rpm, 726 nm i vrid vid 3300. OBS! VILL LÄNKA TILL BROMSNING!!!!!
-
Nu ska Corvettes kringutrustning monteras.
-
Handgjorda ventilkåpor samt headers provas.
-
Insugets underdel på plats, TPI:s Big Mouth.
-
Accel 36 lbs spridare monterade samt justerbar regulator.
-
Lingenfelter Plenum samt BBK 58 mm spjällhus.